Dan Flavin (1933–1996) revolutionerade den minimalistiska konsten genom att använda helt vanliga industriella lysrör som enda material. Hans verk förändrade både konstvärlden och betraktarens relation till rum, färg och ljus. Flavin bröt radikalt med traditionellt måleri och skulptur – och ersatte dem med en konstform som varken kunde hängas på en vägg eller ställas på en piedestal. Istället fyllde hans fluorescerande konstruktioner hela rum med vibrerande färgfält och transformerade arkitektur till levande upplevelser.
Från seminarist till ljusets poet
Dan Flavin föddes 1 april 1933 i Jamaica, Queens i New York. Han påbörjade sina studier vid ett katolskt prästseminarium, men bytte bana efter några år. Under 1950-talet tjänstgjorde han som vädertjänsteman i det amerikanska flygvapnet – något som påverkade hans uppfattning om ljus, atmosfär och rymd. Efter militärtjänsten studerade han konst vid Columbia University och vid New School for Social Research. Hans konstnärliga karriär började traditionellt med teckningar och collage, men 1963 tog han ett dramatiskt steg: han övergav all form av traditionellt material och började arbeta enbart med fluorescerande lysrör.
Dan Flavin och det lysande genombrottet 1963
Hans första helgjutna ljusverk var The Diagonal of May 25, 1963 (to Constantin Brancusi) – ett diagonalt placerat vitt lysrör som blev både en hyllning till modernismens pionjärer och en ny startpunkt för konsten. Verket markerade början på Flavins långvariga undersökning av lysrör som konstnärligt medium. Han kom därefter att skapa hundratals installationer där ljusets fysikaliska och optiska egenskaper blev centrala uttrycksmedel.
Dan Flavins lysrör – färg, form och precision
Flavin använde endast standardiserade, industriellt tillverkade lysrör i olika färger (t.ex. varmvit, kallvit, rosa, grön, blå, gul, röd och ultraviolett) och i längderna 2, 4, 6 och 8 fot. Med dessa enkla komponenter skapade han komplexa rumsliga kompositioner. Ljusets reflektioner över väggar, golv och tak formade unika, flyktiga miljöer. Verken förändrades beroende på var de installerades – inget verk var sig likt i olika rum. Flavin beskrev dem själv som ”situations rather than sculptures”.
Personliga hyllningar i titlar och ljus
En särskild egenskap hos Dan Flavins verk är de långa, ofta poetiska titlarna som bär dedikationer. Flavin använde sina verk som ljusbrev till konstnärer han beundrade eller vänner han ville hedra. Bland de mest kända namnen finns Donald Judd, Josef Albers, Barnett Newman, Piet Mondrian och Constantin Brancusi. Ett exempel är verket untitled (to Barnett Newman to commemorate his simple problem, red, yellow, and blue) – där både färg, form och titel hyllar Newmans idévärld.
Dan Flavin i det offentliga rummet
Flavin skapade flera storskaliga permanenta installationer, där ljuset fick samverka med arkitekturen. Bland de mest betydande finns:
- Dan Flavin Art Institute, Bridgehampton (1983): Ett före detta brandhus omvandlades till ett rum för nio permanenta ljusverk.
- Santa Maria Annunciata in Chiesa Rossa, Milano (1996): Ett kyrkorum fylls med rött, blått och grönt ljus – ett av Flavins sista verk, färdigställt två dagar före hans död.
- Untitled (in memory of Urs Graf), Kunstmuseum Basel: Fyra hörn i ett museirum fylls med symmetriskt arrangerade lysrör i olika färger.
Minimalism och readymades i Flavins anda
Trots sin tillhörighet till minimalismen tog Flavin avstånd från idén om konst som kall eller objektiv. Hans verk är emotionellt laddade och ofta rika på kulturella referenser. Samtidigt låg det ett konceptuellt allvar bakom materialvalet: Flavin betraktade lysrören som samtida readymades – i Marcel Duchamps anda – där industriella objekt lyftes in i konsten utan att förändras. Det var inte materialet som var avgörande, utan placeringen, färgkombinationen och den rumsliga effekten.
Dan Flavins inflytande på samtidskonsten
Dan Flavin blev en av de mest inflytelserika konstnärerna inom ljuskonst. Hans arv kan ses hos samtida konstnärer som Olafur Eliasson, James Turrell och Jenny Holzer, som på olika sätt fortsätter att utforska ljusets rumsliga, emotionella och konceptuella möjligheter. Flavin visade att konst inte behöver vara beständig för att vara kraftfull – hans verk försvinner bokstavligen när ljuset släcks, men effekten de lämnar kvar i betraktaren dröjer sig kvar.
Fakta om Dan Flavins liv och konstnärskap
- Född: 1 april 1933 i Queens, New York
- Första ljusverket: 1961
- Genombrott: 1963
- Större retrospektiver: MoMA, Dia Art Foundation, Documenta
- Dog: 29 november 1996 i Riverhead, New York
- Efterlämnade: hundratals ritningar, installationer och konceptuella verk