Cy Twombly (1928–2011) var en amerikansk konstnär som omdefinierade abstrakt konst genom att kombinera gestik, mytologi och handskriven poesi. Redan på 1950-talet utvecklade han en unik stil där klotterliknande linjer, namn på antika gudar och poeter, samt fragment av dikter skapade visuella landskap av minnen, berättelser och emotioner. Hans konstverk blev till visuella dikter – ofta monumentala i format – och han blev ett centralt namn inom efterkrigstidens konstscen i Europa och USA.
Cy Twomblys mytologiska språk på väggar och dukar
Twombly använde antikens berättelser inte bara som inspiration utan som själva byggstenen i sina verk. Bacchus, Achilles, Leda och Orfeus dyker upp i målningar som blandar röd färg med kraftiga penseldrag, rinnande linjer och nedklottrade namn eller verser. Han målade ofta direkt med händerna eller grova verktyg som soppslevar för att uppnå en fysisk närvaro i sina målningar. Den intensiva ”Bacchus-serien” (2003–2008) består av jättelika röda virvlar som uttrycker både extas och våld – och är ett av hans mest kända verk.
Cy Twomblys skoltavlemålningar slog auktionsrekord
Hans ”Blackboard paintings” från 1966–1971 består av grå dukar med repetitiva kritliknande cirklar och slingor. Dessa verk har blivit några av hans mest eftertraktade och såldes för över 70 miljoner dollar på auktion – ett av de högsta slutpriserna för efterkrigskonst. De påminner om skolskrivstil, men samtidigt uttrycker de något nästan meditativt: ett system, en rytm, en närvaro.
Från Virginia till Rom – en konstnär mellan världar
Född i Lexington, Virginia 1928, fick han sitt smeknamn ”Cy” från sin far – uppkallad efter basebollspelaren Cy Young. Han studerade på Black Mountain College där han mötte Robert Rauschenberg, som blev både vän och inspirationskälla. I slutet av 1950-talet lämnade han New York och flyttade till Rom, där han bodde större delen av sitt liv. Ljuset, historien och konsten i Italien genomsyrade hela hans konstnärskap.
Cy Twomblys skulpturer – vitmålade relikfragment
Förutom måleri arbetade Twombly även med skulptur. Dessa verk var ofta gjorda av trä, järn, papper, plast och återvunna objekt, målade i vitt för att likna antika reliker. Skulpturerna framstår som tidskapslar – som om de just grävts fram ur ruiner och fått nytt liv.
Text, tecken och poesi i Cy Twomblys konst
En central del i Twomblys konstnärskap var hans användning av ord. Han vävde in texter från poeter som Rainer Maria Rilke, Stéphane Mallarmé och Keats direkt på målarduken. Dessa ord var aldrig dekorativa – de fungerade som broar mellan bild och tanke, mellan emotion och historia. Twombly sa själv att skrivandet på duken kom ur en undermedveten impuls – likt automatiskt skrivande i surrealismen.
Cy Twomblys monumentala närvaro i konstvärlden
Twomblys verk har visats på de största museerna i världen, bland annat Museum of Modern Art i New York, Centre Pompidou i Paris och Tate Modern i London. I Houston finns ett eget museum dedikerat till hans verk – The Cy Twombly Gallery – som ritades av Renzo Piano. Han representerade USA på Venedigbiennalen 1989 och fick Praemium Imperiale 1996 samt den franska Hederslegionen 2010.
Intressant fakta om Cy Twombly
- Han skrev aldrig direkt på målarduken utan använde förlängda penslar eller händer.
- Hans namn skrevs ofta i versaler eller slarviga krumelurer i hörnet av tavlan – som en del av konstverket.
- Under sin militärtjänstgöring ritade han på natten med släckt ljus för att utveckla sitt omedvetna formspråk.
- Han föredrog skrivmaskiner och använde aldrig dator.
- I sitt testamente föreskrev han att inga biografier fick skrivas under hans livstid.
Cy Twombly lever vidare genom efterklang och inflytande
Cy Twombly inspirerade generationer av konstnärer – från Anselm Kiefer och Jean-Michel Basquiat till samtida målare som Julie Mehretu. Hans blandning av klassisk myt, spontanitet och poetisk laddning har gjort honom till en ikon för hur det undermedvetna, det historiska och det personliga kan förenas i ett bildspråk utan gränser.