Anselm Kiefer föddes den 8 mars 1945 i Donaueschingen, Tyskland och han är en av efterkrigstidens mest betydelsefulla konstnärer. Hans konst har gjort det möjligt att tala om Tysklands nazistiska arv, Förintelsen och krigets trauman genom djupt laddade symboler, tunga material som bly och aska, och en monumental bildvärld. Genom målningar, skulpturer och installationer utmanar han vår relation till historien, mytologin och mänskligheten – ofta i ett format som bokstavligen bär tyngden av det förflutna.
Anselm Kiefer provocerade tidigt med nazisthälsning i konstens namn
Redan 1969 skapade Kiefer internationell debatt genom att fotografera sig själv när han gjorde Hitlerhälsning i olika europeiska landskap – iklädd sin fars Wehrmacht-uniform. Serien, kallad Occupations, var ingen hyllning utan en provokativ konfrontation med Tysklands kollektiva förträngning. Dessa bilder, publicerade först 1975, blev startskottet för ett livslångt konstnärskap där skuld, ansvar och tystnad är centrala teman.
Monumentala målningar fyllda av bly, halm, jord och historia
Under 1970- och 80-talet skapade Kiefer sina mest ikoniska verk: väldiga målningar med tunga material som bly, aska, halm, jord, trä, glas och ibland även solrosor. Verk som Germany’s Spiritual Heroes (1973) och Operation Sea Lion (1975) behandlar den tyska mytbildningen, men också landets förlust av moralisk kompass. Målningarna blir till nästan tredimensionella reliefer, där själva materialen bär mening: bly för tyngd, halm för förgänglighet, aska för förbränning.
Anselm Kiefer och mytens återkomst i samtidskonsten
Kiefers konstnärskap rör sig långt bortom Tysklands moderna historia. Han gräver djupt i symbolik hämtad ur Kabbala, egyptisk och nordisk mytologi, antikens kosmologi och alkemiska system. I verket Osiris and Isis (1985–87) förenas dessa världar i en vision där konstnären blir en modern alkemist – som söker förvandla världens sönderfall till insikt och mening.
Från Düsseldorf till Barjac – Kiefers geografiska och konstnärliga expansion
Efter att ha studerat hos Joseph Beuys i Düsseldorf på 1970-talet flyttade Kiefer 1993 till Barjac i södra Frankrike. Där byggde han upp ett eget konstuniversum – ett gigantiskt ateljékomplex i en övergiven sidenfabrik – där han producerade konstverk i industriell skala: korrugerad plåt, betongtorn, blyböcker och växthusliknande vitriner fyllda med mystiska artefakter. Senare öppnade han även ateljé i Croissy-Beaubourg nära Paris.
Blyets konstnär – Anselm Kiefer och det symboliska materialet
Bly är Kiefers signaturmaterial – ett tungt, giftigt, forntida ämne som symboliserar både gravitation och andlig densitet. Han har kallat bly för ett ”levande material” och använt det i allt från bokskulpturer till takhängda installationer. Materialet förmedlar tystnad, allvar och historisk tyngd. För Kiefer är det inte bara medium – det är budskap.
Anselm Kiefer i operans och litteraturens värld
2009 skapade han det monumentala verket Am Anfang (”I början”) för Opéra Bastille i Paris, ett verk där han kombinerade scenografi, kostym, bildkonst och musik. Kiefer har också skapat hyllningar till poeter som Paul Celan och Ingeborg Bachmann, där ord och bild smälter samman i blytunga böcker och målningar där diktrader skrapats in i färgen eller smälts in i bly.
Nutida utställningar och internationell aktualitet
Kiefer har ställts ut på några av världens främsta museer, inklusive MoMA i New York, Tate Modern i London och Centre Pompidou i Paris. 2025 visades en uppmärksammad dubbelutställning med Vincent van Gogh i Amsterdam, där Kiefers monumentala, historieladdade verk mötte Van Goghs emotionellt laddade måleri – en djärv och kritikerrosad kombination.
Intressant fakta om Anselm Kiefer
- Han döptes efter 1800-talsmålaren Anselm Feuerbach.
- Hans verk har ibland varit så tunga att vissa museer tvingats förstärka sina golv.
- Han avböjde inbjudan att delta i Documenta 7 (1982) men återkom triumferande till Documenta 8 (1987).
- 2007 mottog han den franska hederslegionen.
- Hans blyböcker är ofta uppslagna men oläsliga – fyllda med symboler snarare än text.
Anselm Kiefer som arvtagare till Europas kollektiva minne
Genom att vägra glömma, föra fram obekväma symboler och bokstavligen bära historien i sin konst, har Anselm Kiefer blivit en av vår tids mest respekterade, utmanande och storslagna konstnärer. Hans verk är inte svar – de är frågor. Frågor om skuld, minne, tro, förstörelse och återfödelse.